Isnin, 6 Mei 2013

Terserah Kepada ALLAH SWT

Terserah DIA hendak buat apa pun...


Alhamdulillah, hari ni saya ingin berbicara pula tentang tajuk di atas. Terserah atau berserah? :) Rasa-rasanya maksudnya sama atau tidak?

Bagi saya, terserah jauh lebih redha atau lebih pasrah. Apa yang ALLAH nak lakukan, just do it. Sebab ALLAH Maha Berkuasa atas setiap perkara di langit dan bumi.

Berserah kepada ALLAH lebih kepada tawakal. Tawakal tu apa pula? Tawakal itu kita serahkan kepada ALLAH atas sesuatu hal atau urusan yang kita buat. Maksudnya di sini kita inginkan ganjaran atas hal yang kita lakukan itu. Misalnya, kita belajar bersungguh-sungguh, siang malam study saja, kismis berlambak sudah dikunyah. Ha, setelah itu mula menjalani exam peperiksaan tak kiralah peperiksaan apa.   

Peperiksaan awal tahun ke, akhir tahun ke. Macam-macam lagilah. :)

Lepas saja selesai exam, barulah kita bertawakal. Berserah kepada ALLAH atas segala usaha yang kita dah buat. Maksudnya, kita berharap sangat ALLAH SWT bagi kita cemerlang dalam peperiksaan itu. Dapat A plus plus. :) in shaa ALLAH, tak mustahil ianya berlaku. Ingat! Doa adalah salah satu senjata bagi orang mukmin. 

Kembali balik dengan maksud terserah tadi. Terserah ni kita tawakal juga. Tapi, terserah ni lebih kepada kita sanggup terima apa saja keputusan yang ALLAH dah tetapkan untuknya. Baik atau buruk dia tetap terima. Berbanding dengan berserah, berserah lebih kepada berharap yang baik-baik sahaja. 
Andai kata, orang yang berserah tadi mendapat keputusan yang kurang memuaskan hatinya dengan kata lain dia tak dapat apa yang dia harapkan.  Berkemungkinan dia akan kecewa malah lebih parah lagi berputus asa untuk berusaha lagi pada masa akan datang. Itu yang kita tak nak.

Seharusnya kita di samping berusaha, disertai dengan tawakal. Tawakal yang kita pegang itu hendaklah betul-betul kita yakin kepadaNYA. Tak kisahlah baik atau buruk keputusanNYA terimalah keputusan itu dengan hati yang lapang.
Mungkin nampak buruk di mata kita, tapi tak siapa tahu mungkin baik pada masa hadapan kelak.

p/s: Apa yang penting jangan putus asa untuk berdoa, bertawakal dan beribadah.Percayalah bahawa ALLAH SWT amat menyayangi kita semua. Kalau DIA tidak sayang, kenapa kita masih diberi peluang untuk terus bernafas hari ini? Jangan lupa untuk ucap syukur atas segala nikmat yang ALLAH SWT dah beri kepada kita. Jangan jadi hamba yang SOMBONG :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan