Isnin, 13 Mei 2013

Takbur Mama...

Assalamualaikum semua.


Alhamdulillah, masih diberi keizinan oleh ALLAH untuk terus menulis di blog kecil ni. In shaa ALLAH hari ni saya ingin berkongsi cerita tentang cerekarama yang disiarkan di tv3 pada hari Sabtu lalu 11 Mei 2013.

Tajuk cerekarama tersebut adalah seperti di atas. TAKBUR MAMA? Ye, itu tajuknya. Kalau dilihat dari tajuk sudah tentu kita dapat agak bagaimana jalan ceritanya. Mesti dalam cerita itu, seorang ibu atau mama digambarkan seorang yang agak takbur atau sombong. Dalam cerita itu juga haruslah ada anaknya. Tapi, di sini malas saya nak ulas panjang-panjang sebab saya yakin mesti ramai yang sudah tahu ceritanya bagaimana. Sekiranya ada di antara kalian ingin tahu sinopsis kisah ini bolehlah kalian melawat di blog-blog lain.

*kurang gemar tulis sinopsis. hehe :)

Apa yang saya ingin kongsikan ialah pengajaran dari kisah TAKBUR MAMA itu adalah kita (khususnya para kaum adam) wajib memelihara semua ahli keluarganya daripada api neraka. Macam mana?

Senang je awak. Semak balik AL-QURAN dan beramallah ikut aturan yang telah ditetapkanNYA :)
cuba rujuk Surah Al-Tahrim ayat 6;

Terjemahan :
Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan bakarnya: manusia dan batu(berhala),  Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya), mereka tidak menderhaka kepada ALLAH SWT dalam segala yang diperintahkannya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.


*yang sedihnya cerita ni, dia tak sempat nak bawa abang, mama, adiknya ke jalan yang benar. akak iparnya in shaa ALLAH dalam redhaNYA
 :(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan