Isnin, 6 Mei 2013

Aku masih perlu ditarbiyah ...

Alhamdulillah, ALLAH masih mengizinkan saya untuk menulis di blog kecil ini. Berkenaan tajuk di atas. Kalian rasa macam mana? Pernah atau tidak terdetik di hati kalian untuk ditarbiyah atau masih perlu ditarbiyah dan terus ditarbiyah. Mesti pernah kan. Sebab itu fitrah kita. Fitrah untuk membuat kebaikan dan terdorong untuk berbuat baik.

Apa itu tarbiyah? Penting sangat ke?
Kalau penting, sila jelaskan kepada kami..Baiklah, di sini saya akan memberikan sedikit pandangan mengenai apa itu tarbiyah. Menurut pendapat sayalah, tarbiyah itu adalah salah satu jalan atau cara untuk kita menuju ke jalan yang dierdhaiNYA. Emm, ada faham tak?

Alhamdulillah, seandainya kalian faham. Kalau tidak faham. Tidak mengapa. Saya akan menjelaskan dengan maksud yang senang nak faham. Tak usah pening-pening kepala. :D
Ok, senang cerita TARBIYAH itu mengajar kita semua macam mana nak jadi orang baik. Biasalah semua orang nak jadi baik kan. Semua nak kelihatan baik-baik sisi manusia dan paling utama di sisi ALLAH.
Tapi, ingat! TARBIYAH bukannya untuk tunjuk kita ni orang baik, tak ada apa-apa dosa kononnya. Kononnyalah. Tapi, TARBIYAH sebenarnya lebih untuk membaiki diri sendiri menjadi lebih baik di samping ingin mengajak orang lain untuk turut bersama-sama menjalankan TARBIYAH.

 Wallahu a'lam
Wassalam .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan